Sala do terapii Integracji Sensorycznej

mgr Sylwia Szczepańska

Terapeuta Integracji Sensorycznej, terapeuta dzieci z Autyzmem lub Zespołem Aspergera, pedagog opiekuńczo - wychowawczy, starszy opiekun dziecięcy w żłobku, uczestnik kursu I stopnia „Ruch Rozwijający wg Weroniki Sherborne” oraz licznych szkoleń i kursów z zakresu Integracji Sensorycznej (np. audiowizualna stymulacja AVS, procesy samoregulacji niemowląt, przetrwałe odruchy). Ukończyła studia o kierunku Rehabilitacja dzieci i niemowląt oraz liczne kursy z zakresu rehabilitacji dzieci (np: chód na palcach w wieku rozwojowym, płaskostopie w wieku żłobkowym).

Co znajduje się na Sali Integracji Sensorycznej?

W sali Integracji Sensorycznej dzieci poddawane są terapii, która ma na celu wzbudzanie zaplanowanych wrażeń i odczuć. Zajęcia odbywają się w formie zabawy w specjalnie przygotowanej przestrzeni, wyposażonej w specjalistyczny sprzęt taki jak: równoważnię, deskorolkę, materace, piłki terapeutyczne, suchy basen z piłkami, deskę rotacyjną, maglownicę, zjeżdżalnię, beczkę terapeutyczną, tunel sensoryczny, rożek, kurtyna świetlna, piaskownica, tablica podświetlana, drewniana kładka. Sprzęt podwieszany: platforma, hamak terapeutyczny, hamak „gniazdo”, huśtawka typu „konik”, huśtawka „T”, huśtawka ze stabilizatorem, huśtawka żaba podwieszana równoważnia, podwieszana kołyska, „helikopter”.

Pomoce sensoryczne: dyski, kamienie sensoryczne, koc dociążeniowy, piłki sensoryczne, piasek kinetyczny, kolorowe masy, klocki sensoryczne, lina terapeutyczna , wałki sensoryczne, masażer. Pomoce dydaktyczne i zapachowe , które są dopełnieniem terapii w pracy z dzieckiem.

Kto korzysta z sali i na czym polega terapia?

Terapia Integracji Sensorycznej przeznaczona jest dla dzieci z zaburzoną lub zbyt wolno rozwijającą się umiejętnością integracji bodźców sensorycznych. Terapia polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych poprzez zmysły zewnętrzne: węch, smak, słuch, wzrok, oraz wewnętrzne: równowaga i czucie głębokie. Terapeuta w oparciu o wiedzę dostosowuje trudności ćwiczeń i zabaw do poziomu możliwości dziecka. Przygotowuje dla każdego dziecka indywidualny program terapii poprzez różnorodne zabawy ukierunkowane angażujące ciało i zmysły, oraz swobodną aktywność dziecka. Terapia Integracji Sensorycznej poprawia funkcjonowanie mózgu dziecka, kształtuje prawidłowe napięcie mięśniowe, koordynację wzrokowo- ruchową, umiejętności językowe i poznawcze, sprawność motoryczną, oraz funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.

UDOGODNIENIA DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH